Řeč nebude tedy samozřejmě o ničem jiném, nežli o „čtyřdveřovém“ kupé z produkce japonské Mazdy. Vůz je sám o sobě exotický zajisté více rysy, než je jen otevírání zadních dveří ve stylu Rolls-Royce. V první řadě se pod kapotou ukrývá Wanklův motor o objemu 1308 kubických centimetrů, takže je tedy poháněná rotačním motorem, nikoli klasickými válci. Výroba trvala od roku 2003 do roku 2008 v první generaci. Japonci se ovšem Wankelu nechtěli vzdát jen tak, tím pádem přišla generace druhá v rozmezí let 2009-2012.
Existují celkem dvě výkonnostní verze, slabší se chlubí výkonem 141kW/192HP, pětistupňovou manuální převodovkou a maximem cca 8500 otáček za minutu. Chlubí se také větší spolehlivostí. Silnější RX-8 se dostane až na úctyhodných 170kW/231HP, 9500 otáček (někdy okolo této hranice zasahuje omezovač) a veškerý výkon putuje přes šestistupňovou převodovku na zadní nápravu. Slabší model disponuje také náhonem na „zadek“, nicméně u něj absentuje samosvorný diferenciál oproti verzi silnější. Rozdíly mezi nimi tedy nejsou nijak výrazné, motory samotné se liší jen počtem portů (4 versus 6).
Největší kámen úrazu u Mazdy RX-8 je samozřejmě již zmíněný Wanklův motor, automobilka uvádí životnost cca 150 tisíc km (při návštěvách okruhů apod. životnost rapidně klesá, stejně tak při nedodržování pravidelné údržby) a kompletní repasování motoru Vás pak vyjde na nějakých 90 tisíc korun. Dalším problémem, tak jak to u Mazdy bývá, je samozřejmě koroze, na kterou trpí více modelů, nejen „er-iks osmičky“.
Výhodou vlastnictví tohohle stroje jsou nízké náklady na pojištění (je to pořád pouze 1.3 l), ale tuto výhodu Vám hodně rychle zneguje spotřeba jak benzínu, tak oleje (spotřeba oleje je vlastnost Wanklova motoru, nikoli závada). Reálně se budete pohybovat se slabší verzí někde okolo 12 až 13 l, u silnější je to 1517 l benzínu na 100 kilometrů. Pokud se však rozhodnete obětovat nějakou tu korunu navíc na benzinkách, pak se Vám tento vůz jistě odvděčí tím, že Vám svým chováním způsobí na tváři úsměv od ucha k uchu.